קומפרסור הינו אלמנט חשוב ושימושי בהקלטות ובמיקסים. על סוגי הקומפרסורים, תפקידיהם השונים ואופן שילובו של קומפרסור באולפן הקלטות - נרחיב במאמר זה.
אז מהו בעצם קומפרסור ?
קומפרסור בתחום האודיו הינו בעצם מכשיר (או תוכנה) שבאמצעותו אנו מצמצמים את הטווח הדינאמי של האות המוקלט.
הטווח הדינאמי מתייחס להבדל או ההפרש שבין העוצמה החלשה ביותר לבין העוצמה החזקה ביותר של אות אודיו על ציר הזמן. אנו יכולים לאזן באמצעות קומפרסיה את העוצמה של האות המוקלט, כדוגמת זמר או נגן שדינמיקת השירה או הנגינה שלהם לעיתים יוצרת עוצמת קול חזקה ולעיתים חלשה. תופעה זו הינה טבעית. לעיתים הינה קיצונית יותר כאשר יכולה להיות קשורה באופי השיר או העיבוד (לדוגמא בית ״רגוע״ ופזמון ״עוצמתי״) או באופי עצמו של הנגינה או השירה של האמן המבצע.
איך זה בעצם עובד ?
הקומפרסור נמצא בתוך שרשרת ההקלטה שלנו, (או בשלב המיקס - על גבי ערוץ אודיו מסויים) משנה את עקומת ההגבר של הסיגנאל ועל ידי כך מגביל את יחס ההגבר באופן אותו אנו יכולים להגדיר ברוב הקומפרסורים (ratio). הקומפרסור יכנס לפעולה החל מעוצמה מסויימת של סיגנאל אותה אנו מגדירים כנקודת ה Threshold. בכל פעם שהסיגנאל בערוץ יגיע לעוצמה זו ויחצה אותה - הקומפרסור יכנס לפעולה וישנה את יחס ההגבר. לדוגמא - Ratio של 2:1 אומר שעל כל דציבל מעבר לנקודת ה Threshold - הקומפרסור יגביר רק חצי דציבל ועל ידי כך ״יגביל״ את הגבר הסיגנאל ויצמצם את היחס בין הרגעים החלשים לחזקים.
כאשר אנו מקמפרסים סיגנאל אודיו - אנחנו בעצם מייצרים סיגנאל אודיו חדש עם טווח דינאמי צר יותר ועל ידי כך מתאפשר לנו (במידת הצורך) להגביר את הסיגנאל כולו ובעצם להחזיר את הרגעים החזקים לעוצמתם המקורית ולהגביר באותה הנשימה את הרגעים החלשים. פרמטר של הגבר זה נקרא פעמים רבות Makeup Gain.
(חשוב לציין שישנם קומפרסורים הבנויים בתצורות שונות כאשר בחלקן המונח Gain מתייחס לעוצמת הכניסה לקומפרסור ובחלקם הוא מתייחס לעוצמת היציאה המאפשרת הגבר ״פיצוי״ לאחר הקומפרסיה.
פרמטרים נפוצים נוספים שנמצא במרבית הקומפרסורים הם שליטה מסויימת על מהירות הכניסה לפעולה של הקומפרסור (Attack) ומהירות ה״שחרור״ שלו לאחר הפעולה (Release).
אילו סוגי קומפרסורים קיימים ?
סוגים נפוצים של קומפרסורים הינם :
קומפרסור אופטי אשר פועל על עקרון של רכיב פוטואלקטרי המפעיל התנגדות על מעגל האודיו בהתאם לעוצמת אור ממקור המוזן על ידי מעגל האודיו עצמו, FET המבוסס על מעגל טרנזיסטורי, VCA המבוסס על רכיב הגבר הנשלט על ידי רמות מתחים שונות ומספק קומפרסיה נקיה יחסית לאחרים.
המון פעמים נתקל במושג ״קומפרסור מנורות״ כאשר בפועל המנורות משמשות רק בשלב ההגבר Makeup Gain ואין להם קשר ישיר לקומפרסיה (אע״פ התכונה הטבעית שלהן לקמפרס מעט את הסאונד).
כמובן שבשלב זה ראוי לציין גם קומפרסורים מבוססי תוכנה אשר משמשים אותנו לרוב בשלב המיקס. חלקם הגדול של קומפרסורים אלו מבוסס על מכשירים אנלוגים שמדומים על ידי תוכנה.
לכל סוג של קומפרסור יש את המאפיינים שלו ומתוך כך את הסיטואציות בהן נבחר להשתמש דווקא בו .
מתי נשתמש בקומפרסור ?
השימוש בקומפרסור יכול להיעשות בשלב ההקלטה כחלק משרשרת ההקלטה עצמה כאשר בסיטואציה כזו אנו ״מתחייבים״ לפעולה זו ומקליטים את הסיגנאל לאחר העיבוד שלו. במקרים אחרים ניתן לבצע פעולה זו לאחר ההקלטה כחלק משלב המיקס, בין אם על ידי יציאה מהמחשב אל תוך קומפרסור אנלוגי חיצוני והקלטת התוצאה בחזרה למחשב, ובין אם על ידי קומפרסור מבוסס תוכנה (plug-in).
השימוש בקומפרסור, אשר החל בתור פוקציה טכנית אשר הגבילה את הגבר הסיגנאל וצמצמה את הטווח הדינאמי שלו, הפך עם הזמן לאפקט בו נשתמש פעמים רבות כדי לעצב את הסאונד המוקלט באופן מסויים או למקם אותו במיקס בצורה מדוייקת יותר על ידי שליטה וצמצום דינאמי.
הצבע הנוצר כתוצאה משימוש בסוגי הקומפרסורים השונים והגוון ה״דחוס״ שנוצר כתוצאה מפעולת יתר של הקומפרסור - הפכו מתופעות לוואי לאפקטים רצויים ושימושיים בעיצוב הסאונד.
ניתן לשמוע קומפרסיה קיצונית על ערוצי שירה המביאה את הזמר לחזית המיקס וגורמת לנו לשמוע כל הברה וכל נשמע באופן מאוד חזק וברור. במקרים אחרים ניתן לשמוע תופים מקומפרסים באופן הגורם להם להישמע ״מפמפמים״ ולאופי החדר ורחשיו להדהד ולהיות מורגשים יותר בהקלטה או במיקס. כנ״ל לגבי אלמנטים אחרים.
שימוש נכון בקומפרסור הוא בין היתר עניין של טעם, אך לא רק. פעמים רבות שימושים לקויים בקומפרסור יכולים לשנות את מעטפת הגל של הסיגנאל המוקלט. (לדוגמא Attack מהיר מדי על תופים או כלים אחרים שגורם להם לאבד את החדרות וה״פאנץ'" או לחילופין Release איטי מדי הגורם לסיגנאל להישאר מוחלש מעבר לזמן הנדרש ועל ידי כך לאינפורמציה להיעלם מאוזנינו).
היכרות ונסיון עם כלי עבודה שונים ומגוונים בתחום זה הם אלמנטים משפיעים מאוד על דרכי העבודה שלנו ועל הסאונד אותו אנו מייצרים או יודעים לייצר.
Comentarios