מיקס

המיקס הינו תהליך ברצף העבודה על שיר / קטע מוסיקלי / פסקול - בו אנו מחברים את כל המרכיבים שהוקלטו בערוצים נפרדים על מנת לייצא מהתהליך קובץ אחד סגור.
בתהליך זה אנו מגדירים את היחסים בין הערוצים השונים מבחינת עוצמות ומיקום במרחב הנתון (מונו, סטריאו,סראונד וכו'), וכמו כן מעצבים את הסאונד של כל כלי ומרכיב בתמונה באופן בודד ובהתייחס למרכיבים האחרים.

המיקס הוא מרכיב משמעותי בתהליך העבודה ובעצם מסכם אותה ומכין את הקטע המוסיקלי לשלב המאסטרינג (עריכה דיגיטלית).
המשמעויות העמוקות של תהליך המיקס ברמה האומנותית והטכנית תובעות טכנאי מנוסה ולעיתים קרובות מתבצע המיקס בשיתוף המפיק המוסיקלי והאמן.
בעולם הדיגיטלי בו רובם הגדול של החומרים המוסיקליים מוקלטים למערכות מבוססות מחשב - קיימות אפשרויות עריכה רבות ומגוונות המאפשרות ארגון של חומרי הגלם המוקלטים וביצוע המיקס באמצעות תוכנת ההקלטה והעריכה . עיבוד הערוצים לרבות דינאמיקה, טיפול בתדרים ואפקטים שונים, מיקום הכלים במרחב ועיצוב הסאונד הכללי מתבצעים באמצעות תוספי תוכנה.

במקרים רבים יעדיף טכנאי מנוסה להשתמש בציוד אנלוגי לצורך עיבוד הסאונד. בעבר לא היו אפשרויות אחרות כיוון שמחשבים לא היו מעורבים בתהליך ואז תהליך המיקס התבצע על קונסולה שדרכה ובשילוב מכשור חיצוני נוסף התבצע סיכום הערוצים הבודדים לסטריאו, עיבודי האותות ושליחה למכשירי אפקטים חיצוניים. שינויי עוצמה ופרמטרים נוספים בוצעו באופן ידני ומאוחר יותר אף באופן אוטומטי על גבי הקונסולה והתוצר הסופי שיצא מהקונסולה הוקלט מחדש לטייפ דו ערוצי.

כחלק מהאבולוציה בעולם הדיגיטלי בכלל ובעולם הסאונד בפרט - למדנו היטב מהם יתרונות המחשב ותוכנות העריכה וכמו כן לצד אלו למדנו להעריך את איכותם ותפקודם המדהים של המכשירים האנלוגים.

באולפני תמוז אנו משלבים הן בשלב ההקלטה ובייחוד בשלב המיקס את שני העולמות ומאמינים ביכולת העיבוד המדהימה של המכשירים החיצוניים האנלוגים לצד המערכת הממוחשבת.

בתהליך המיקס אנו בוחרים רבות לשלוח ערוצים בודדים או קבוצות לעיבוד סאונד חיצוני על גבי ציוד אנלוגי שברשותנו.
עיבוד הסאונד על ידי רכיבים אנלוגים פעמים רבות מביא אותנו לתוצאות מדוייקות ואיכותיות יותר, כאשר מגוון האפשרויות מספק יכולת "לצבוע" את הערוצים המוקלטים בהתאם לאופי השיר וההפקה.

ניתן להגיע לשלב המיקס גם עם חומרים שהוקלטו באולפני פרוייקטים או אולפן ביתי ולהשביח את הערוצים המוקלטים באמצעות שימוש בציוד זה.